Monitorowanie w czasie rzeczywistym
Kontrola silnika w fazie eksploatacji
urządzeń specjalnych
Opis problemu
- Rzeczywiste zużycie paliwa w pojazdach, które działają w kamieniołomach lub innym trudnych terenach jest trudna do ustalenia (zdefiniowane w stosunku do ilości godzin pracy, przy maksymalnej zużyciu). Powodem tego jest to, że pojazdy te wykorzystywane są w celu realizacji zadań technologicznych, zamiast podróżować na poszczególnych dystansach. Jak obliczyć rzeczywiste zużycie? Jaka jest dobra wydajność maszyny?
- Ponieważ czas uruchomia silnik jest jedynym parametrem, który jest używany do pomiaru zużycia paliwa, istnieje wiele możliwości do manipulowania z godzinami pracy i zarówno zużyciem paliwa. Jak sprawdzić, czy działa pojazd? Ile faktycznie paliwa było zużyte?
- Czas jazdy na drodze jest ograniczona – sprawdzać, ile godzin kierowca był rzeczywiście na drodze, unikać zbyt wiele godzin jazdy.
- Pośrednie monitorowanie stanu silnika – ilość litrów zużytego paliwa do silnika jest taka sama z porównując identyczne działalności w poprzednim dniu?
Konsekwencje
Jaka była prawdziwa wydajność maszyny? Jakie było zyżycie? Kierowca odpoczywał zbyt wiele i wziął trochę paliwa ze zbiornika? Lub pracował nieefektywnie, biorąc mniej towaru i jechał zbyt agresywnie?
Nieco inna sprawa – manipulacja godzinami pracy można osiągnąć w następujący sposób – pozostawiają na minimum pracy fałszując raport. Kierowca zostawia silnik właczony i idzie odpocząć. Potem informuje że pracowała osiem godzin, a silnik zużył 100 litrów (podczas gdy rzeczywiste zużycie było 20). Rezultat: dostaje pieniądze za prace, ale nic nie zrobił, a paliwo zostało skradzione.
Jaka jest sytuacja z silnikiem? Zużycie paliwa jest takie same na tej samej operacji? Może nadszedł czas, aby to naprawić? A może to zbyt wcześnie, aby to naprawić? Silnik jest dość nowy i można sprawdzić później?
Rozwiązanie
Monitorowanie czasu pracy może być wykonane na różne sposoby – pobierając informacje ze standardowego wyposażenia pojazdu lub z dodatkowych urządzeń.
Godziny działania mogą być monitorowane z sygnałów RPM pojazdu, z informacji czas pracy silnika z magistrali CAN (wymaga OBDII lub połączenia do przewodów magistrali z CANCrocodile – zabronione jest interweniować bezpośrednio do kabli, może powodować błędy i uszkodzenia pojazdó (patrz stosunek SAE) lub za pomocą urządzeń oraz dodatkowych czujników (na przykład miernik przepływu paliwa, który mierzy pobór paliwa i zawiera podsumowanie godzin pracy silnika).
CO MAJĄ DO ZROBIENIA
Bezpośrednia kontrola zużycia paliwa
Miernik przepływu paliwa daje nam informacje nie tylko o godzinach pracy, ale również na temat rzeczywistego zużycia paliwa przez silnik, obciążenia silnika i ewentualnej manipulacji na przewodzie paliwowym. Informacje te są przydatne do określenia faktycznych godzin pracy pojazdu, te informacje również mogą być wykorzystane do dalszej analizy kosztów oraz zapobiegania kradzieży paliwa.
Utilizzo dei dati standard
Jeśli dane z magistrali CAN nie są dostępne w OBDII, w celu odbierania sygnałów z magistrali CAN należy podłączyć urządzenie nagrywające do CAN H i przewody CAN-L. Aby zrobić to bezpiecznie i bez utraty gwarancji na pojazd, można użyć czytnika danych bezstykowych CANCrocodile (1708Crocodile dla magistrali J1708). CANCrocodile jest łatwy w instalacji i dezinstalacji, odczytuje i przekazuje sygnały z magistrali CAN bezpiecznie. Urządzenie sterujące musi rozumieć odebrane dane do analizy danych zebranych zgodnie z normą SAE J1939/71 i FMS.
ZASTOSOWANIA
Nasze urządzenia mogą być wykorzystywane na wielu rodzajach pojadów – od pojazdów ciężarowych i autobusów do maszyn ciężkich i zastosowań stacjonarnych